Aktualności

Interaktywny quiz -“Ekologiczne wyzwanie: razem ocalimy ziemię!”

Zapraszamy wszystkich uczniów do udziału w interaktywnym quizie "Ekologiczne wyzwanie: razem ocalimy ziemię!" organizowanym przez Gminne Centrum Informacji przy Stowarzyszeniu "Dorośli-Dzieciom" w Sępólnie Krajeńskim. Zajęcia odbędą się 22 kwietnia 2024 r. o godz....

Interaktywny quiz dla uczniów z Rumunii i Turcji

W poniedziałek 4 marca 2024 r. w Centrum Aktywności Społecznej odbyła się ceremonia otwarcia podczas, której przedstawiciele Szkoły Podstawowej nr 1 oraz władz samorządowych przywitali gości z Rumunii i Turcji, którzy w ramach programu Erasmus + gościli w Sępólnie...
ZAPROJEKTUJ GRĘ O SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM!!!

ZAPROJEKTUJ GRĘ O SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM!!!

Stowarzyszenie „Dorośli-Dzieciom” w Sępólnie Krajeńskim serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w konkursie: „Zachwyć się Sępólnem i Krajną”. Celem konkursu jest zaprojektowanie gier: planszowych (np. gra typu „monopol”, planszowa przygodowa itp.), talii kart (np. typu „Piotruś”, „Memory”) promującej walory krajoznawcze i turystyczne Gminy Sępólno Krajeńskie, zawierające postacie i miejsca charakterystyczne dla Gminy Sępólno Krajeńskie.

czytaj dalej…

Polityka cookies

Czym są pliki Cookie

Ciasteczka (ang. cookies) to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na twoim komputerze, tablecie lub smartphonie podczas gdy odwiedzasz różne strony w internecie. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, „długość życia” ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową.

czytaj dalej…

Napisz projekt

Pisanie projektów w celu pozyskania funduszy na działalność statutową to dla organizacji pozarządowych chleb powszedni. Sprawdź w portalu www.ngo.pl jakie to proste.

Dla kogo portal www.ngo.pl

dla organizacji:  

  • jest dobrym i niezależnym źródłem wielu informacji, potrzebnych w codziennej pracy (serwisy poradnikowe i branżowe),
  • udostępnia miejsce na promocję własnych działań i poinformowanie innych o swoim istnieniu (serwis wiadomości, gdzie publikowane są również informacje, przysyłane przez czytelników do redakcji portalu)
  • jest pomocą w znalezieniu wolontariuszy, pracowników, partnerów (serwis ogłoszeń)
  • jest miejscem, gdzie możliwa jest dyskusja lub wypowiedzenie się na określony temat (sondy, fora dyskusyjne, komentarze, listy do redakcji)

dla osób zainteresowanych życiem społecznym:

  • jest źródłem wiedzy o tym, jak włączyć się w działania pozarządowe, jak zostać wolontariuszką lub wolontariuszem czy założyć własną organizację

dla innych sektorów: mediów, biznesu, administracji i świata nauki:

  • jest źródłem wiedzy trzecim sektorze (badania, analizy, wypowiedzi działaczy społecznych).
Przemoc

Przemoc

PRZEMOC DOMOWA TO PRZESTĘPSTWO

Każde zamierzone i wykorzystujące przewagę sił działanie, skierowane przeciwko bliskiej osobie, które narusza jej prawa i dobra osobiste, powodując psychiczne lub fizyczne cierpienie określane jest mianem   przemocy domowej.

czytaj dalej…

Wolontariat Europejski

Wolontariat Europejski

 


WOLONTARIAT EUROPEJSKI – European Voluntary Service (EVS) – to akcja umożliwiająca wolontariuszowi lub grupie wolontariuszy podjęcie pracy społecznej we wszystkich Krajach Programu i Sąsiedzkich Krajach Partnerskich. EVS powstał po to, by wolontariusze mogli zdobywać kompetencje i umiejętności wpływające na ich rozwój osobisty i zawodowy przez doświadczenia związane z edukacją pozaformalną.

W ramach EVS młodzi ludzie w wieku od 18 do 30 roku życia mogą przez okres od 2 tygodni do 12 miesięcy wyjechać do innego kraju, by tam pracować na rzecz społeczności lokalnych czy konkretnych grup.

W latach 2013-2020 projekty EVS są realizowane i finansowane w ramach programu Erasmus +. Więcej informacji można znaleźć tutaj: www.erasmusplus.org.pl

W Stowarzyszeniu „Dorośli – Dzieciom” wolontariusze goszczą już od 2005 roku. Przez te 10 lat i oni i my zdobyliśmy masę doświadczeń, które z pewnością pozwolą na lepsze funkcjonowanie w przyszłości, na świadomość, że to właśnie młodzież jest grupą, w którą warto inwestować i… że wszystko jest możliwe.

 

Co robią wolontariusze w Sępólnie Krajeńskim?

Pomagają! Swoje serce, pomysły i zaangażowanie oddają tym, którzy tego potrzebują. Cztery instytucje, w których można spotkać wolontariuszy to:

Warsztat Terapii Zajęciowej – gdzie wolontariusze pomagają w codziennych zajęciach prowadzonych dla osób z niepełnosprawnościami;

Świetlica Terapeutyczna – w której pomagają w pracy z dziećmi i młodzieżą;

Centrum Małego Dziecka i Rodziny – gdzie zajmują się maluchami;

Klub Młodych Twórców – w którym organizują zajęcia dla młodzieży.

Od 2 lat Stowarzyszenie „Dorośli – Dzieciom” nie tylko gości wolontariuszy u siebie, ale też pomaga innej, zaprzyjaźnionej organizacji – Stowarzyszeniu Aktywnych Społecznie w Więcborku organizować projekty EVS. Tam wolontariusze pomagają w organizowaniu i przeprowadzaniu zajęć dla dzieci i młodzieży w Świetlicy Środowiskowej „Uśmiech” oraz dla osób z niepełnosprawnościami w Środowiskowym Domu Samopomocy. Oprócz tego, swój czas poświęcają na pracę podczas zajęć w Klubie Seniora.

Stowarzyszenie „Dorośli – Dzieciom” również wysyła młodzież na projekty do innych krajów. Do tej pory nasi wolontariusze realizowali swoje projekty w Bułgarii, Armenii, Turcji, Francji i Niemczech.

Przez ostatnie 10 lat gościliśmy 55 wolontariuszy (50 w Stowarzyszeniu „Dorośli – Dzieciom” w Sępólnie i 5 w Stowarzyszeniu Aktywnych Społecznie w Więcborku) z 15 krajów. To oni: Ilenia – Włochy, Standa – Czechy, Camille – Francja, Esther – Hiszpania, Lado – Gruzja, Maiko – Gruzja, Bea – Hiszpania, Musho – Armenia, Aline – Francja, Edi – Rumunia, Robert – Armenia, Lilit – Armenia, Milene – Portugalia, Enis – Turcja, Burcin – Turcja, Gahraman – Azerbejdżan, Gio – Włochy, Antonina – Ukraina, Ester – Armenia, Alex – Rumunia, Katarina – Serbia, Margie – Włochy, Emre – Turcja, Cristian – Włochy Velina – Bułgaria, Natalia – Ukraina, Raquel – Portugalia, Genka – Bułgaria, Hidayet – Turcja, Edoardo – Włochy, Murat – Turcja, Claudia – Rumunia, Elio – Włochy, Sandra – Hiszpania, Sukran – Turcja, Wowa – Ukraina, Zura – Gruzja, Andrei – Rumunia, Juanjo – Hiszpania, Antonina – Ukraina, Caterina – Włochy, Ani – Armenia, Zina – Mołdawia, Ethem – Turcja, Saban – Turcja, Amalia – Rumunia, Tonia – Grecja ,Erika – Włochy, Marius – Rumunia, Semih – Turcja, Ines – Portugalia, Julia – Ukraina, Tatev – Armenia, Mihai – Mołdawia, Luca – Włochy…

 

A od stycznia 2016 gościmy kolejnych! 

1610111 856407864482426 7883951678294577816 n

 

Blog na temat EVS w Stowarzyszeniu „Dorośli – Dzieciom”: http://yes-to-evs.blog.onet.pl

774734 855636257892920 7315598544000938444 o

WOLONTARIAT STUDENCKI  zasady programu

Program Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „Wolontariat studencki” jest realizowany przez Centrum Wolontariatu w Warszawie. Głównym elementem Programu są projekty edukacyjne realizowane przez studentów-wolontariuszy na rzecz dzieci i młodzieży ze szkół wiejskich i z małych miast.

Celem Programu jest rozwijanie zainteresowań dzieci i młodzieży oraz pomoc w wyrównywaniu ich szans edukacyjnych. Wśród wolontariuszy – studentów Program ma na celu kształtowanie postaw społecznych, rozwijanie ich pasji i umożliwienie realizacji ich pomysłów.

Projekty edukacyjne realizowane w ramach Programu są autorskimi propozycjami wolontariuszy lub adaptacją udostępnionych przez realizatora Programu przykładów i mogą dotyczyć wybranej kategorii np. zajęcia artystyczne, humanistyczne, psychologiczne, sportowe, informatyczne, lingwistyczne oraz wiele innych, w których uczestnictwo da młodzieży szansę rozwoju zainteresowań i pasji.

USTAWA O WOLONTARIACIE – potoczna nazwa ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, która weszła w życie w czerwcu 2003 r. i reguluje m.in. kwestie wolontariatu w Polsce.

 

Własny biznes

Własny biznes

ZAKŁADANIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

WAŻNE INFORMACJE

 

 

1. Rejestracja firmy

  • Obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz CEIDG-1 wniosku do rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznych, w miejsce dotychczasowego formularza EDG-1 (wniosek ten stanowi również zgłoszenie do ZUS/KRUS, GUS oraz naczelnika urzędu skarbowego).
  • Aby zarejestrować działalność gospodarczą jako osoba fizyczna należy wybrać jeden ze sposobów: zalogowanie się do CEIDG, wypełnienie wniosku online i złożenie (podpisanie) go elektronicznie (przy pierwszym logowaniu należy założyć konto i aktywować je po otrzymaniu potwierdzenia mailowego); bez logowania się do CEIDG, przygotowanie wniosku online i podpisanie go w dowolnej gminie (ważny jest numer wniosku); pobranie i złożenie wniosku papierowego w gminie (gmina przekształci go na wniosek elektroniczny); przesłanie wniosku listem poleconym do wybranej gminy (podpis musi być notarialnie potwierdzony).
  • Podstawą do złożenia wniosku w CEIDG jest identyfikacja tożsamości osoby, której wniosek dotyczy oraz podpisanie wniosku (dowód osobisty – obywatel Polski, paszport – cudzoziemiec). W przypadku wniosku o zmianę, zawieszenie lub wznowienie niezbędny jest nr NIP.
  • Przed wypełnianiem wniosku CEIDG-1 zapoznaj się z jego zawartością oraz instrukcją wypełniania i przygotuj niezbędne dane takie jak PESEL, NIP, adresy i rodzaje planowanej działalności gospodarczej. Więcej na stronie: https://prod.ceidg.gov.pl.

 

Instrukcja wypełniania formularza CEIDG-1

Formularz CEIDG-1 z załącznikami

 

  • Aby wyszukać kody działalności gospodarczej przejdź do wyszukiwarki kodów PKD 2007 (Polskiej Klasyfikacji Działalności) na portalu biznes.gov.pl. Znajdziesz tam listę kodów PKD z wyjaśnieniami oraz informacjami o powiązaniach z działalnością reglamentowaną i poradnikami oraz wskazanie kodów, które nie mają zastosowania w przypadku przedsiębiorców osób fizycznych (https://www.biznes.gov.pl/tabela-pkd).
  • Wszelkie czynności związane z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – prowadzonej przez Ministra Rozwoju są BEZPŁATNE!

 

2. Zgłoszenie do ZUS

  • Niezbędna jest wizyta w ZUS, ponieważ CEDIG przesyła tylko informację do ZUS o powstaniu nowej firmy jako płatnika składek.
  • Należy dokonać zgłoszenia przedsiębiorcy jako ubezpieczonego obowiązkowymi ubezpieczeniami rentowymi, emerytalnymi i zdrowotnymi.
  • Zgłoszenia należy dokonać w ciągu siedmiu dni od założenia działalności, we właściwym według miejsca zamieszkania oddziale ZUS na druku ZUS ZUA.

 

3. Urząd Skarbowy

  • CEIDG przekazuje do Urzędu Skarbowego wniosek CEIDG-1 z wybraną i zaznaczoną we wniosku przez nas formą opodatkowania, więc nie ma obowiązku składania wizyty w US.

 

4. Konto firmowe

  • Osoba prowadząca działalność gospodarczą zobowiązana jest do posiadania rachunku bankowego.
  • Nie musi być to rachunek wyłącznie firmowy, może być połączony z prywatnym rachunkiem.

 

5. Pieczątka firmowa

  • Przedsiębiorca nie ma obowiązku posiadania firmowej pieczątki, ale jest to spore ułatwienie w codziennej pracy, choćby przy wystawianiu ręcznie faktur czy wizycie w urzędach.
  • Pieczątka oprócz podpisu stanowi dodatkowe uwiarygodnienie przedsiębiorcy.

 

6. Zezwolenia i koncesje

  • Istnieją branże, które wymagają zezwoleń lub koncesji, a więc przed rozpoczęciem działalności należy się upewnić, czy działalność którą planujemy nie wymaga dodatkowo specjalnego zezwolenia lub koncesji.

 

7. Księgowość w firmie

  • Wskazane jest, aby przyszły przedsiębiorca przed rozpoczęciem działalności dokonał wyboru biura rachunkowego, które będzie odpowiedzialne za rozliczenia z organami administracyjnymi.

 

Ważne!

Przedsiębiorca może dokonywać różnych czynności w CEIDG przez pełnomocnika. Wystarczające jest udzielenie pełnomocnictwa, które upoważnia do dokonywania czynności zwykłego zarządu (pełnomocnictwo ogólne).

Na stronie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej www.ceidg.gov.pl znajdą Państwo ważne informacje oraz formularze wymagane w trakcie czynności związanych z zakładaniem działalności gospodarczej.

 

Źródła:

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej

www.ceidg.gov.pl

Centrum Informacji Księgowej

http://www.cik.org.pl/


własna firma 10

Obowiązek uzyskania koncesji wynika z ustawy Prawo działalności gospodarczej lub innych ustaw regulujących szczegółowo dany rodzaj działalności.
Koncesji wymaga działalność gospodarcza w zakresie:

* poszukiwania lub rozpoznawania złóż kopalin, wydobywania kopalin ze złóż, bezzbiornikowego magazynowania substancji oraz składowania odpadów w górotworze, w tym w podziemnych wyrobiskach górniczych;
* wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym;
* wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji i obrotu paliwami i energią;
* ochrony osób i mienia;
* transportu lotniczego oraz wykonywania innych usług lotniczych;
* budowy i eksploatacji autostrad płatnych;
* zarządzania liniami kolejowymi oraz wykonywania przewozów kolejowych;
* rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych.

Pozostała działalność podlegająca do tej pory koncesjonowaniu będzie objęta wymogiem uzyskania zezwolenia na podstawie m.in.:

* ustawy o łączności,
* ustawy o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i Inspekcji Farmaceutycznej,
* ustawy o ochronie roślin uprawnych,
* Prawa Łowieckiego,
* Kodeksu Celnego,
* ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich oraz obrocie tymi wyrobami,
* ustawy o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym.

Koncesje są udzielane na czas oznaczony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat.
Wniosek o udzielenie koncesji powinien zawierać:

* oznaczenie przedsiębiorcy, jego siedziby i adres
* numer w rejestrze przedsiębiorców
* określenie rodzaju i zakresu wykonywania działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja
* informacje określone w przepisach ustaw regulujących w sposób szczegółowy dany rodzaj działalności.

Organy właściwe do wydania decyzji w sprawie udzielenia koncesji określają przepisy nakładające obowiązek uzyskania koncesji na dany rodzaj działalności. Zazwyczaj jest to minister właściwy dla danego rodzaju działalności.

własna firma 9

Decydując się na założenie własnej firmy, pamiętaj o obowiązkach, jakie ma pracodawca wobec Państwowego Inspektoratu Sanitarnego. W ciągu 14 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej powinieneś zawiadomić na piśmie Państwowego Inspektora Sanitarnego w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników.

Wniosek zgłoszeniowy powinien także zawierać informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów i higieny pracy, które dotyczą rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Państwowy Inspektor Sanitarny wymaga także zawiadamiania o zmianach miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, a zwłaszcza o zmianach technologii lub profilu produkcji. Sanepid należy także informować o zaprzestaniu działalności lub likwidacji zakładu pracy. Pracodawca musi rejestrować wszystkie rodzaje prac w kontakcie z substancjami i czynnikami, które działają rakotwórczo lub określonymi w wykazach jako substancje i czynniki o prawdopodobnym działaniu rakotwórczym.

Państwowa Inspekcja Sanitarna zajmuje się:

* zapobiegawczym nadzorem sanitarnym (np. uzgadnianiem pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych planów zagospodarowania przestrzennego, projektów budynków oraz dopuszczaniem ich do użytku);
* bieżącym nadzorem sanitarnym, czyli kontrolą przestrzegania przepisów, które określają wymagania higieniczne i zdrowotne;
* wydawaniem opinii co do zgodności realizowanych przedsięwzięć i inwestycji z warunkami sanitarnymi obowiązującymi w Unii Europejskiej;
* nadzorem i kontrolą przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy.

Osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą może otrzymać wszelkie informacje na temat wymagań, jakie powinna spełnić z punktu widzenia zagadnień higienicznych i sanitarnych, w Powiatowych Stacjach Sanitarno-Epidemiologicznych na terenie zamieszkania, których adresy można znaleźć na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego.

własna firma 8

Państwowa Inspekcja Pracy jest organem kontrolnym powołanym do nadzoru, kontroli i przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa higieny pracy.

W celu rozpoczęcia działalności, jako pracodawca – jesteś zobowiązany w terminie 14 dni od rozpoczęcia tej działalności, zawiadomić na piśmie właściwego inspektora pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego.

W zawiadomieniu informujesz o:
* miejscu
* rodzaju
* zakresie prowadzonej działalności
* przewidywanej liczbie pracowników

Powinieneś również złożyć pisemną informację o środkach i procedurach przyjętych dla spełnienia wymagań wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących danej dziedziny działalności.

Rozpoczęcie działalności, w rozumieniu tego przepisu oznacza, chwilę zatrudnienia pierwszego pracownika – wtedy to właśnie podmiot zatrudniający uzyskuje przymiot pracodawcy (czyli stajesz się faktycznym pracodawcą).

Wzory formularzy zgłoszeniowych są do obejrzenia na stronie http://www.pip.gov.pl/

Państwowa Inspekacja Pracy udziela bezpłatnie porad w zakresie prawa pracy oraz przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. W razie wątpliwości lub niezrozumienia pewnych przepisów, można zawsze zgłosić się o pomoc do odpowiednich oddziałów PIP. Lista adresów i numerów kontaktowych jest dostępna na stronie internetowej PIP.

własna firma 7

Kolejnym etapem jest zgłoszenie siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Ewentualnych pracowników i osoby współpracujące należy zgłosić do ubezpieczenia w 7 dni od przyjęcia do pracy lub rozpoczęcia współpracy.

Aby zgłosić firmę, musimy wypełnić formularz ZFA (zgłoszenie płatnika składek – osoby fizycznej). W przypadku, gdy prowadzenie firmy jest naszym jedynym zajęciem i jedynym miejscem zatrudnienia dla naszych pracowników, wówczas dla każdego z osobna wypełniamy formularz ZUA (zgłoszenie do ubezpieczenia osoby ubezpieczonej). Jeśli my albo pracownicy mamy pełnoetatową pracę płatną powyżej minimalnej pensji krajowej, wówczas te osoby należy zgłosić tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZZA.

W przypadku ZUS-u musimy co miesiąc opłacać składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe (opcjonalnie), wypadkowe oraz zdrowotne. Kwoty składek stanowią procent dochodów, ale deklarowany dochód nie może jednak być mniejszy niż 60 proc. średniego wynagrodzenia w kraju (tę kwotę podaje GUS). Obecnie minimalna składka wynosi ok. 520 zł miesięcznie.

Potrzebne dokumenty

Są to przede wszystkim numery i pełne dane firmy, właściciela, osób współpracujących, pracowników:

* REGON firmy,
* numer wpisu do ewidencji i nazwę organu prowadzącego rejestr,
* numer rachunku bankowego firmy,
* dane personalne,
* numery NIP (wszystkich osób),
* rodzaj dokumentów tożsamości z numerem i serią.

własna firma 6

Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany w ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. W tym celu osoby fizyczne muszą złożyć we właściwym dla siedziby firmy urzędzie wypełniony formularz NIP-1. Reszta dokumentów sama dotrze do tego urzędu, tj.:

* zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wysłane przez Urząd Gminy,
* numer REGON wysłany przez Urząd Statystyczny.

Uwaga: Prywatny numer NIP osoby fizycznej staje się w momencie prowadzenia działalności numerem NIP firmy. Jeżeli do tej pory nie mieliśmy nadanego przez urząd skarbowy Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP), do składanej dokumentacji powinniśmy dołączyć wypełniony druk NIP-4.

Czasami urzędy skarbowe żądają umowy o prowadzenie rachunku bankowego. Jej zawarcie może nie być jednak możliwe, ponieważ jeszcze częściej bank wymaga do zawarcia umowy numeru NIP. Stawia to przedsiębiorcę w sytuacji bez wyjścia. Jednak dopóki przedsiębiorca nie prowadzi działalności, jego obrót (sprzedaż, zakupy) wynosi 0,00 złotych, a zatem nie ma on obowiązku posiadania rachunku bankowego i urząd skarbowy nie może nakładać na niego obowiązku dostarczenia umowy o prowadzenie rachunku bankowego.

Wcześniej musimy zdecydować, w jakiej formie chcemy płacić podatek dochodowy:

* w formie karty podatkowej,
* ryczałtu ewidencjonowanego,
* na zasadach ogólnych, wypełniając księgę przychodów i rozchodów.

Podatek na zasadach ogólnych ma prawo płacić każdy, w formie karty podatkowej i ryczałtu – osoby prowadzące działalność gospodarczą w określonych branżach i rodzajach (np. handel obnośny, wynajem pokoi, usługi krawieckie). Szczegółowo reguluje to ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r., nr 144, poz. 930).

W urzędzie skarbowym musimy także zadeklarować, czy będziemy vatowcami (płatnikami podatku VAT), czy też nie. Jeśli nasz przewidywany obrót roczny na 2001 r. nie przekroczy 10.000 EURO (39 800 zł) wówczas możemy zrezygnować z bycia vatowcem składając formularz VAT-6. Natomiast w przeciwnym wypadku musimy wypełnić formularz VAT-R i dokonać opłaty w wysokości 150 zł. Vatowcami staniemy się z pierwszym dniem nowego miesiąca.

Również przed wizytą w urzędzie skarbowym musimy podjąć decyzję, czy prowadzimy sami księgowość, czy zlecimy to jakiejś firmie. W drugim przypadku kosztuje to od 100 do 500 zł miesięcznie w zależności od ilości księgowanych dokumentów. Prowadzenie księgowości samemu nie jest trudne, ale wymaga pewnej wiedzy na ten temat. Nieznajomość przepisów nie zwalnia nas od odpowiedzialności, nawet jeżeli zawini biuro rachunkowe, ponieważ dokumenty zatwierdzamy własnym podpisem.

Jeśli będziemy sprzedawać towary osobom nie prowadzącym działalności gospodarczej, musimy kupić kasę fiskalną, chyba że nasze przychody nie przekroczą 20.000 zł rocznie.

własna firma 5

W ciągu 14 dni od dnia wpisu firmy do ewidencji należy udać się do właściwego ze względu na siedzibę wojewódzkiego oddziału Urzędu Statystycznego. Na miejscu należy wypełnić wniosek RG-1 o wydanie numeru REGON, w którym należy wpisać:

* nazwę firmy,
* dane teleadresowe (adres, telefon);
* formę prawno-organizacyjną (osoba fizyczna, sp. sc., sp. jawna, sp. komandytowa, sp. z o.o., SA);
* stan aktywności prawnej i ekonomicznej;
* rodzaj przeważającej działalności wg PKD (Polska Klasyfikacja Działalności) – należy podać rodzaj działalności, a urzędnik wpisze odpowiedni kod.

Wraz z wnioskiem RG należy złożyć kopię wpisu do rejestru, zaświadczenie o zaistniałej zmianie lub likwidacji działalności.

Uwaga: Należy do Urzędu Statystycznego zgłaszać każdą zmianę!

W wyniku wpisu do rejestru podmiot otrzymuje zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym REGON i ma obowiązek posługiwania się tym zaświadczeniem. Ponadto podmioty zobowiązane są do podawania numeru identyfikacyjnego REGON w pieczęciach firmowych i drukach urzędowych.
Okres oczekiwania od złożenia wniosku wynosi 2 tygodnie. Operacja ta jest bezpłatna.

Potrzebne dokumenty:

* dowód osobisty,
* ksero Wpisu do Ewidencji i oryginał do wglądu.

Pieczątka

Kolejnym krokiem jest założenie konta w banku, ale bez pieczątki w większości banków ani rusz. Dlatego należy wyrobić sobie pieczątkę, na której musi znaleźć się przynajmniej:

* pełna nazwa firmy;
* siedziba firmy;
* numer REGON.

Z powyższego wynika, że dopóki nie dostaniemy numeru REGON z Urzędu Statystycznego, jesteśmy “zablokowani”. Koszt jednej pieczątki kształtuje się w granicach 25 zł+VAT, a czekać na nią można od dwóch godzin do 2-3 dni. Z reguły jest to jednak 1 dzień.

Potrzebne dokumenty:

* Z reguły żadne dokumenty nie są potrzebne, ale na wszelki wypadek można wziąć oryginał Wpisu do Ewidencji i dowód osobisty.

własna firma 4

Ustawa Prawo działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania rachunku bankowego. Przez rachunek ten powinny przechodzić transakcje, gdy jednorazowa ich wartość przekracza 3 000 EURO albo równowartość 1 000 EURO, gdy suma transakcji z tym kontrahentem przekroczyła w miesiącu poprzednim 10 000 EURO przeliczone na złote wg kursu kupna NBP z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonywane są operacje. O założeniu konta należy poinformować Urząd Skarbowy.

W przypadku małych przedsiębiorstw najważniejszym elementem jest koszt utrzymania konta. Opłata ta jest bardzo zróżnicowana, ponieważ waha się od 35 zł kwartalnie do 100 zł miesięcznie. Ważne jest też wzięcie pod uwagę opłat za przelewy, prowizje od wypłat gotówkowych, możliwość korzystania z czeków, karty, obsługi telefonicznej konta czy nawet odległość do banku. Ostatnio wchodzą na polski rynek usług bankowych nowe banki. Warto jest zastanowić się nad ich ofertą, która jest naprawdę konkurencyjna w stosunku do znanych nam banków.

Na miejscu w banku są wypełniane pewne formularze: wniosek o założenie konta, karty ze wzorem podpisu, wniosek o wyrobienie karty lub/i czeków. Z reguły założenie konta nie trwa dłużej niż kilka dni.

Potrzebne dokumenty:

* dowód osobisty,
* ksero Wpisu do Ewidencji i oryginał do wglądu,
*ksero dokumentu nadania numeru REGON i oryginał do wglądu,
* pieczątka.

Czynności związane z założeniem rachunku bankowego

Założenie rachunku bankowego oznacza konieczność podpisania umowy z bankiem. Bank żąda z reguły przedstawienia oryginałów oraz sporządzenia kopii wszelkich możliwych dokumentów uzyskanych w trakcie rejestracji firmy (lepiej zabrać ze sobą pieczątkę). Należy szczegółowo zapoznać się z treścią umowy. Jeżeli umowa odsyła do innych dokumentów, takich jak regulaminy, ogólne warunki, uchwały organów banku, itp. należy zażądać udostępnienia tych dokumentów oraz zapoznać się również z ich treścią. W razie wątpliwości należy poprosić urzędnika bankowego o wyjaśnienia, a jeśli to nie wystarczy porozumieć się z prawnikiem.

Na podpisanie przez bank umowy z reguły trzeba poczekać, nawet kilka dni.

Załącznikiem do umowy rachunku bankowego będzie karta wzorów podpisów osób upoważnionych do dysponowania rachunkiem (należy mieć przy sobie pieczątkę). Osoby te mogą skreślić podpisy w obecności urzędnika bankowego.

Kilka praktycznych uwag o wyborze banku

Banki mogą pobierać opłaty za:
* założenie rachunku;
* wystawienie książeczki czekowej;
* prowadzenie rachunku;
* dokonywanie przelewów;
* dokonywanie wpłat gotówkowych;
* oraz za inne usługi świadczone klientowi.

Środki zgromadzone na rachunku firmy mogą być oprocentowane, ale niektóre banki umawiają się, że środki nie są oprocentowane. Przy dokonywaniu wyboru banku należy również brać pod uwagę ryzyko jego upadłości.

Korzystanie z rachunku bankowego może łączyć się także z uprawnieniem do kredytu lub salda debetowego na podstawie odrębnych umów.

Zawsze należy porównywać oferty banków. Są one bardzo zróżnicowane oraz często się zmieniają. Niektóre z dzienników ogólnopolskich publikują okresowo informacje umożliwiające porównanie ofert.

Inna możliwość realizacji obowiązku posiadania rachunku bankowego

Warto też zwrócić uwagę na nową możliwość realizacji obowiązku posiadania rachunku bankowego jaką otwiera przed przedsiębiorcami Prawo działalności gospodarczej. Przedsiębiorca będący członkiem spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej może założyć rachunek w tejże spółdzielczej kasie. Spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe są spółdzielniami, których celem jest gromadzenie środków pieniężnych wyłącznie swoich członków, udzielanie im pożyczek i kredytów, przeprowadzanie na ich zlecenie rozliczeń finansowych oraz pośredniczenie przy zawieraniu umów ubezpieczenia. Członkami kasy mogą zostać osoby fizyczne połączone więzią o charakterze zawodowym lub organizacyjnym (między innymi przedsiębiorcy).
Przedsiębiorca ma w praktyce dwie możliwości:
* zostania członkiem kasy już istniejącej, jeżeli spełnia wymogi statutowe tej kasy;
* założenia wspólnie z innymi przedsiębiorcami własnej kasy.
Dla wielu przedsiębiorców, szczególnie tych małych może to być rozwiązanie korzystniejsze (przede wszystkim tańsze) od oferty banków. Przepis dotyczący powyższej możliwości wszedł już w życie.

własna firma 3

Obowiązek posiadania pieczątki nie wynika z żadnych przepisów prawa, jednak wykonanie pieczątki może się okazać niezbędne w trakcie załatwiania formalności, związanych z założeniem własnej firmy.

Zakłady wykonujące pieczątki są liczne i nie domagają się z reguły przedstawienia dokumentów potwierdzających treści, które mają być umieszczone na pieczątce. Dla wszelkiego spokoju jednak dla pewności zabrać ze sobą do zakładu pieczątkarskiego dokumenty firmy, a to przede wszystkim w tym celu, żeby treść pieczątki nie zawierała błędów, a w przypadku sporządzenia błędnej pieczątki, aby zakład zobowiązany był do usunięcia zauważonych błędów.

Wyrabianie pieczątki z uwzględnieniem usuwania ewentualnych błędów pochłania niestety z reguły nieco czasu oraz pociąga za sobą pewne koszty (nie przekraczające z reguły kilkudziesięciu złotych).

własna firma 2

* W urzędzie gminy znajduje się specjalny wydział zwany na ogół ewidencją działalności gospodarczej. Wybierz się tam po formularze, które pomogą Ci zarejestrować firmę. Co prawda przepisy nie przewidują ogólnie obowiązującego wzoru takiego dokumentu, ale na pewno Twoja gmina przygotowała taki we własnym zakresie.

* Do 31 grudnia 2003 r. podjęcie działalności gospodarczej przez osoby fizyczne, w tym również wykonujące działalność na podstawie koncesji i zezwoleń, wymaga zgłoszenia do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez gminy.

* Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna. Każdy może do niej zajrzeć.

* Jeżeli ze znajomymi chcesz założyć spółkę cywilną, każdy z Was będzie musiał odwiedzić wydział ewidencji podmiotów gospodarczych. Przepisy stanowią bowiem, że spółki cywilne nie podlegają wpisowi do ewidencji, gdyż zgodnie z nowym prawem działalności gospodarczej spółkom tym odebrano przymiot przedsiębiorców. Wspólnicy takiej spółki składają teraz wniosek o wpis do ewidencji jako oddzielni przedsiębiorcy.

* Od jednoosobowej działalności gospodarczej różni spółkę w zasadzie tylko jedna rzecz: zanim się zarejestrujecie, powinniście spisać umowę spółki, z której wyraźnie musi wynikać, jakie prawa i obowiązki ma każdy ze wspólników. W ten sposób uniknięcie ewentualnych konfliktów przy podziale zysku.

Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać:

* Oznaczenie przedsiębiorcy, a więc nazwę Twojej firmy uzupełnioną o Twoje imię i nazwisko. Musisz pamiętać, że na wszelkiego rodzaju dokumentach urzędowych, i na firmowej pieczątce powinieneś posługiwać się pełną nazwą, wraz z imieniem i nazwiskiem. Nazwa powinna być w miarę możliwości zindywidualizowana.

* Oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje on działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie siedziby i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby adresem firmy był Twój adres domowy. Ma to nawet swoje dobre strony w sensie prawa podatkowego, bo jeśli jako formę płacenia podatków wybierzesz księgę przychodów i rozchodów, to część kosztów utrzymania mieszkania, a więc czynsz, opłaty za prąd elektryczny, gaz itp., a nawet rachunki za telefon będziesz mógł odliczyć w formie kosztów uzyskania przychodów.

Do zgłoszenia rejestracyjnego nie musisz dołączać dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu (nieruchomości) zadeklarowanego jako stałe miejsce wykonywania działalności gospodarczej.

* Określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej. Musisz po prostu opisać, co masz zamiar robić. Im więcej rodzajów działalności uwzględnisz tym lepiej.

Nie bój się wpisywania handlu, eksportu czy importu – nawet jeśli dzisiaj nie masz zamiaru niczego takiego robić, przyda się to na przyszłość. Gdyby bowiem okazało się , że masz na widoku świetny interes związany np. z eksportem, formalnie rzecz biorąc nie mógłbyś go zrobić, bo nie masz do tego prawa. Musiałbyś uzupełniać wpis w ewidencji podmiotów gospodarczych, a to oznacza czas i dodatkowe opłaty.

Pamiętaj jednak o ograniczeniach związanych z prawem podatkowym. Niektóre wpisane rodzaje działalności mogą pozbawić Cię prawa do skorzystania z takiej formy płacenia podatków jaką pierwotnie wybrałeś.

* Wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej

Od tego dnia będziesz mógł wystawiać prawidłowe rachunki.

* Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej od dnia      1 kwietnia 2009 r. jest zwolniony od opłat.

* Dodatkowo, po dokonaniu wpisu, musisz liczyć się z obowiązkiem zapłaty 17 zł tytułem opłaty skarbowej za wydanie zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Zaświadczenie to będzie potrzebne w procedurze uzyskiwania numeru NIP, REGON oraz przy zawieraniu umowy rachunku bankowego.

* Zabierz ze sobą dowód osobisty. Będzie potrzebny przy rejestracji Twojej firmy.

* Jeśli zakładasz spółkę inną niż cywilna, to masz obowiązek uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzonych przez sądy rejonowe – wydziały gospodarcze Krajowego Rejestru Sądowego.

Aby uzyskać wpis, należy:

* udać się do siedziby sądu rejestrowego (funkcje te pełnią sądy rejonowe – gospodarcze, obejmujące swoją właściwością obszar województwa lub jego część) i złożyć wniosek o wpis do rejestru. Wniosek składa się na formularzu, o który należy poprosić w siedzibie sądu rejestrowego lub w urzędzie gminy.

* uiścić opłatę sądową (wpis do Krajowego Rejestru Sądowego wynosi 1000 zł), a jeśli wpis podlega ogłoszeniu, to także opłatę za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym wynoszącą 500 zł,

* dołączyć do wniosku:
1) uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentacji spółki,
2) odpowiednie dokumenty (umowę spółki, statut spółki) bądź jako oryginały, bądź jako uwierzytelnione urzędowo odpisy lub wyciągi,

* zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych, zależny od wielkości kapitału, który chcesz wraz ze wspólnikami wnieść do spółki. A to oznacza, że w terminie 14 dni od zawarcia umowy spółki musisz iść do urzędu skarbowego i zapłacić podatek w kasie lub na rachunek urzędu skarbowego.

Jeśli umowę spółki zawarłeś w formie aktu notarialnego (taki wymóg jest przewidziany poza spółką jawną dla wszystkich spółek handlowych, tj.: partnerskiej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjnej), podatek pobierze sam notariusz. Podstawę opodatkowania przy zawarciu umowy spółki stanowi wartość wkładów wniesionych do majątku spółki albo wartość kapitału zakładowego (akcyjnego).

Jeśli:
* wniosłeś do spółki nie więcej niż 20 000. zł – zapłacisz 1%,
* wniosłeś do spółki od 20 000 zł do 30 000 zł – zapłacisz 200 zł plus 0,5% nadwyżki ponad 20 000 zł,
* wniosłeś do spółki ponad 30 000 zł – zapłacisz 250 zł plus 0,1% nadwyżki ponad 30 000 zł.

Do urzędu skarbowego musisz złożyć odpowiednią deklarację, której formularze są dostępne w urzędach skarbowych oraz – dowód wpłaty podatku zawierający: imię i nazwisko albo nazwę lub firmę podatnika dokonującego zapłaty, numer identyfikacji podatkowej, datę dokonania czynności cywilnoprawnej, a także jej przedmiot.

* zapłacić taksę notarialną, która jest najbardziej kosztowną częścią rejestrowania spółki prawa cywilnego.

Wysokość taksy notarialnej uzależniona jest od wysokości kapitału zakładowego bądź od wartości wnoszonych wkładów do spółki i wynosi:

1) przy kapitale do 5000 zł – 200 zł,
2) przy kapitale powyżej 5000 zł do 15 000 zł – 200 zł + 3% od nadwyżki powyżej 5000 zł,
3) przy kapitale powyżej 15 000 zł do 30 000 zł – 500 zł + 2% od nadwyżki powyżej 15 000 zł,
4) przy kapitale powyżej 30 000 zł do 60 000 zł – 800 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł,
5) przy kapitale powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł – 1100 zł + 0,5% od nadwyżki powyżej 60 000 zł,
6) przy kapitale powyżej 1 000 000 zł – 5800 zł + 0,25% od nadwyżki ponad 1 000 000 zł.

Rejestracja typowej umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o minimalnym kapitale zakładowym (tj. 50 000 zł) kosztować będzie u notariusza 850 zł + VAT. Dodatkowo zapłacisz jeszcze od każdej strony odpisu aktu notarialnego taksę notarialną w wysokości 6 zł od strony + VAT.

Po dokonaniu wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego spółka będzie musiała postarać się o odpis z rejestru przedsiębiorców KRS. Koszt wydania jednego odpisu to 30 zł (za skrócony odpis aktualny) oraz 60 zł (za pełny odpis). Odpis z rejestru będzie spółce potrzebny, aby starać się o nadanie numerów REGON, NIP oraz do założenia rachunku bankowego.

własna firma 1

Zanim zdecydujesz się na założenie własnej firmy, musisz odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

* jaki rodzaj działalności chcesz prowadzić?

* czy interes chcesz prowadzić sam, czy raczej gotów jesteś na współpracę z innymi osobami?

* czy gotów jesteś zaryzykować całym swoim majątkiem (także przyszłym), czy też wolałbyś raczej oddzielić firmę od życia prywatnego?

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest istotna, ponieważ będzie miała bezpośredni wpływ na rodzaj opodatkowania, jaki wybierzesz. Niektóre rodzaje działalności wykluczają na przykład możliwość skorzystania z prostszych w prowadzeniu form płacenia podatków, takich jak ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i karta podatkowa.

Odpowiedź na drugie pytanie pozwoli Ci zdecydować, czy zarejestrujesz jednoosobową działalność gospodarczą, czy też raczej będziesz musiał przeprowadzić o wiele bardziej kosztowną i czasochłonną procedurę rejestrowania spółki.

Wreszcie odpowiedź na ostanie pytanie pozwoli określić, czy ryzykując całym swoim majątkiem osobistym założysz jednoosobową działalność gospodarczą (bądź spółkę cywilną), czy też raczej zmuszony będziesz – w celu oddzielenia majątku i długów firmowych od prywatnych – zarejestrować w sądzie spółkę prawa handlowego ( najprawdopodobniej byłaby to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością).

Przyjmiemy założenie, że firmę będziesz prowadził sam, a dodatkowo chcesz ją założyć jak najszybciej i jak najtaniej.

Oznacza to, że wybierzesz jednoosobową działalność gospodarczą.

List motywacyjny

Jak pisać List motywacyjny

List motywacyjny jest rozwinięciem życiorysu zawodowego, który świadczy o przydatności danej osoby na stanowisko pracy. List motywacyjny ma na celu prezentacje Twoich najlepszych stron oraz daje pracodawcy znak iż kandydat naprawdę jest zainteresowany daną posadą oraz dysponuje niezbędnymi predyspozycjami. W liście motywacyjnym musimy uzasadnić dlaczego ubiegamy się o to stanowisko pracy właśnie w tej firmie i dlaczego akurat chcemy pracować na określonym stanowisku. Dobrze jest, aby z podania o pracę wynikało iż znamy firmę oraz wiemy czym ona się zajmuje. Należy powołać się na przydatne w danym miejscu pracy doświadczenia: wcześniejsze miejsca pracy, praktyki wakacyjne, rozwijane zainteresowania.

List motywacyjny – forma :

  • list motywacyjny zacznij pisać dopiero, gdy skończysz CV
  • format A4 “jedna strona” papier biały dobrej jakości
  • informacje zawarte w Cv nie powinny być tutaj ponownie wpisywane
  • zamieść informacje o jakie stanowisko się ubiegasz oraz dlaczego chciałbyś pracować w tej firmie
  • unikaj zbędnych dodatków, które utrudniają czytanie takie jak znaki wodne czy pochylona kursywa
  • jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, należy odwołać się do wymagań w nim zawartych
  • należało by zawrzeć informacje na temat zakresu obowiązków w obecnej, bądź byłej firmie
  • powinien zawierać prośbę o spotkanie kwalifikacyjne – interview
  • na końcu należy podać spis załączników (o ile takie istnieją).

Co powinien zawierać List motywacyjny :

Wstęp:
Postaraj się przykuć uwagę czytającego, napisz na jakie stanowisko się ubiegasz oraz zwracaj się do konkretnej osoby nie do działu kadr. Jeżeli nie odpowiadasz na ogłoszenie, sprecyzuj o jaką prace się ubiegasz, dział, stanowisko itp., zrób dobre wrażenie, dowiedz się jak najwięcej o firmie, utwierdź ich w przekonaniu iż będziesz dobrym pracownikiem.

Rozwiniecie:
W tej części postaraj się przekonać o atrakcyjności twojej kandydatury, nie rozpisuj się za bardzo gdyż dużo nie zawsze oznacza dobrze. Jeżeli nie spełniasz wymogów podanych w ofercie, zadeklaruj chęć zdobycia stosownych umiejętności lub uzupełnienia wykształcenia i wiedzy. Unikaj tutaj oklepanych zdań powtarzających się w setkach listów motywacyjnych takich jak: “jestem szczególnie zainteresowany podjęciem pracy w tak znanej i renomowanej firmie jak Państwa”. Kwestie finansową zostaw na rozmowę kwalifikacyjną.

Zakończenie:
Na końcu zamieść zwrot grzecznościowy, własnoręczny podpis, spis załączników oraz klauzulę o prywatności.

CV krok po kroku

CV krok po kroku

CV jest naszą wizytówką, dlatego należy mu poświęcić odpowiednią ilość czasu!

Podczas pisania CV (łac. curriculum vitae) należy pamiętać o tym, że osoba je czytająca poświęci na jego przeczytanie maksymalnie minutę. Tyle mamy czasu aby wywrzeć dobre wrażenie na osobie rekrutującej. 

559fb239ecc10 osize610x0q70h2af3ef

1. Układ CV

  • CV powinno być przede wszystkim czytelne. Często w poradnikach podaje się informację, że nie powinno być ono dłuższe niż 1 strona. Jednak w sytuacji gdy mamy bogate doświadczenie zawodowe warto stworzyć CV na 2 strony.

  • informacje zawarte w CV muszą być prawdziwe i przekonujące np. jeżeli piszemy, że bardzo dobrze potrafimy obsłużyć Worda to postarajmy się aby napisane przez nas CV świadczyło o tym (brak błędów ortograficznych, gramatycznych, czytelny układ itp.).

2. Informacje zawarte w CV

a) Dane osobowe:

  • imię i nazwisko,

  • data urodzenia,

  • miejsce zamieszkania,

  • numer telefonu,

  • adres e-mail,

  • nie podajemy informacji osobistych, stanu cywilnego itp.

b) Wykształcenie:

  • należy pamiętać o tym, że obowiązuje odwrotna chronologia, czyli zaczynamy od najświeższych doświadczeń.

  • jeżeli mamy ukończone studia wyższe to nie warto pisać, że chodziliśmy do szkoły średniej (chyba, że szkoła średnia wyróżnia się czymś szczególnym).

c) Doświadczenie zawodowe:

  • obowiązuje ta sama zasada jak przy wykształceniu, czyli chronologia odwrócona,

  • wpisujemy dokładną datę rozpoczęcia i zakończenia pracy,

  • nazwa firmy i stanowisko,

  • krótko opisujemy zakres obowiązków i nabyte umiejętności,

  • w wypadku bogatego doświadczenia zawodowego można wybrać tylko te stanowiska, które są zgodne ze stanowiskiem na które aplikujemy.

d) Dodatkowa działalność:

  • udział w konkursach,

  • przynależność do różnego rodzaju organizacji, kół naukowych, działalność w organizacjach studenckich itp.

e) Umiejętności:

  • znajomość języków obcych – jeżeli znajomość języka potwierdzona jest certyfikatem należy to dopisać,

  • znajomość obsługi komputera – należy wymienić, jakie znamy i obsługujemy programy,

  • prawo jazdy.

f) Zainteresowania.

resume-template-classic

3. Zdjęcie

  • Jeżeli pracodawca wymaga, aby do CV dołączyć zdjęcie należy umieścić je w prawym górnym rogu.

  • Należy pamiętać o tym, że niedopuszczalne jest umieszczanie zdjęcia z wakacji, w stroju kąpielowym, z imprezy urodzinowej itp.

  • Jeżeli wysyłamy CV formą listowną to nie powinno się dołączać zdjęcia za pomocą spinacza, ponieważ zdjęcie może zaginąć.

4. Forma graficzna

  • CV musi być czytelne,
  • tekst nieczytelny, napisany z dużym przepychem, nie zrobi dobrego wrażenia na czytającym,
  • powinno się używać jednej czcionki w całym tekście w rozmiarze 12 p.,
  • używanie zbyt małej czcionki powoduje, że CV staje się nieczytelne i zniechęca osobę rekrutującą do zapoznania się z jego treścią,
  • nie powinno się używać zbyt wielu podkreśleń, pogrubień i wykrzykników,
  • nie piszemy CV wielkimi literami,
  • tekst powinien być pisany w równych akapitach i odstępach.

5. Wysyłamy CV

Gdy już napiszemy CV należy je wysłać do pracodawcy i tu również obowiązują określone zasady, szczególnie gdy wysyłamy aplikację drogą elektroniczną.

  • niedopuszczalne jest wysyłanie samych załączników bez żadnej treści w e-mailu. Osoba rekrutująca nie wie od kogo pochodzi e-mail, na jakie stanowisko aplikuje dana osoba, a to zniechęca do zapoznania się z treścią załączników,

  • e-mail bez żadnej treści z samymi załącznikami może być odebrany jako wirus i skasowany,

  • treść e-maila powinna być oficjalna (przedstawiamy się, piszemy na jakie stanowisko aplikujemy, podajemy dane kontaktowe),

  • niedopuszczalne są e-maile o charakterze nieformalnym,

  • w temacie wiadomości e-mail piszemy stanowisko, na jakie aplikujemy i podajemy numer referencyjny.      

Należy pamiętać o tym, że w stopce CV należy zawsze umieścić klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych do celów rekrutacji o następującej treści:

“Niniejszym oświadczam, że wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przeprowadzenia procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych Dz. U. Nr 133, poz. 883).”

CV nie zawierające tej klauzuli nie może być wykorzystane, ponieważ łamane jest prawo o ochronie danych osobowych.

800x300 kreatywne cv 54b5115f5f050 55f56a81962d5

                                                                                                 

7 grzechów głównych CV

 

Przykładowe CV

 

 

Oferty pracy

Oferty krajowe zgłaszane do Powiatowego Urzędu Pracy w Sępólnie Krajeńskim 

dostępne są na stronie internetowej PUP w Sępólnie Krajeńskim  oraz tablicy ogłoszeń.

 

OFERTY PRACY W POWIECIE

 

Szczegóły powyższych ofert dostępne są na stronie Powiatowego Urzędu Pracy w Sępólnie Krajeńskim.

Oferty pracy w ramach europejskich służb zatrudnienia EURES zgłaszane przez Doradcę EURES WUP Toruń  www.wup.torun.pl .

Na stronie Centralnej Bazy Ofert Pracy znajdują się krajowe i zagraniczne oferty pracy, propozycje staży, praktyk i przygotowania zawodowego dorosłych.

Skip to content